Recent Posts

Rabu, 12 Oktober 2011

7 langkah kearah sukses

Hidup di masa sekarang. Setiap langkah bermula dengan apa yang kita lakukan pada hari ini. Selagi emosi kita terperangkap di masa silam selagi itu lah susah untuk kita melangkah ke depan.

Oleh itu ini ialah langkah pertama anda perlu ambil untuk sukses dalam hidup:

Meninggalkan masa silam. Ahli falsafah Yunani Heraclitus pernah kata yang kita tidak boleh pijak dalam sungai yang sama dua kali.

Jangan kata pijak, nak sentuh dengan hujung jari kaki pun kita tidak akan mampu. Arus masa bergerak dengan begitu cepat. Diri kita yang masa lalu sudah jauh tenggelam dibawa arus.

Betul, kita tidak boleh menolak sejarah. Kita tidak boleh menolak diri kita yang lalu kerana ia tetap akan bersama kita. Cara yang terbaik ialah belajar untuk menerima kesilapan lama dan terus melangkah ke depan.

Menanam impian. Masa depan ialah kanvas putih yang kosong. Apa-apa pun boleh jadi. Oleh itu kenapa mesti anda takut untuk bermimpi?

Berus sudah ada di tangan. Anda hanya perlu berani bermimpi untuk mewarnakan masa depan anda.

Merancang impian. Betul bila orang kata yang impian akan hanya tinggal angan-angan. Apa yang berlaku di masa depan tidak ada sesiapa pun tahu.

Itu masalahnya apabila kita membiarkan impian dan keinginan mengawal minda kita. Ada satu cerita tentang Mulla Nasruddin yang pulang ke rumah dalam keadaan mabuk.

Di depan pintu dia bertanya pada isterinya, “Tolong beritahu saya, puan, di manakah Mulla Nasruddin tinggal?”

Isterinya menjawab, “Ini sudah melampau. Awak ialah Mulla Nasruddin.”

“Ya, saya tahu, tetapi awak tidak menjawab soalan. Di manakah dia tinggal?”

Apabila kita terlalu mabuk dengan keinginan kita tidak dapat lagi melihat diri kita dengan waras.
Jadi rancang impian anda supaya minda anda sentiasa fokus pada matlamat.

Bahagikan matlamat. Setiap orang pasti ada impian besar dalam hidupnya. Dan sesuatu yang besar tidak akan terjadi dengan sendirinya jika anda tidak bermula dari bawah.

Katakan impian anda ialah untuk membuka syarikat perniagaan online pada umur 26. Dari mula anda sudah boleh tetapkan matlamat-matlamat kecil yang akan membawa anda lebih dekat dengan sukses.

Minta nasihat. Hidup ini ada pelbagai pintu dan bukan semua pintu itu kita ada kuncinya. Ada waktu kita perlu berguru dengan orang lain supaya lebih banyak pintu-pintu pengalaman akan terbuka kepada kita.

Bertindak. Anda sudah memandang ke depan dan anda sudah merancangnya dengan detail. Sekarang tiba masanya untuk anda bertindak.

Proses untuk menjadikan impian anda kenyataan ialah suatu pengembaraan yang panjang. Anggap ia seperti bercuti di tempat jauh berbanding melihatnya sebagai suatu kerja wajib.

Belajar untuk berseronok. Makna sebuah kejayaan terletak pada kebahagiaan yang kita dapat dari setiap fasa dalam hidup kita. Bukan destinasi akhir itu sendiri.

Muhasabah diri. Katakan anda sudah sampai ke destinasi yang anda impikan selama ini. Kemudian apa seterusnya? Duduk di situ atau terus melangkah ke depan?

Itu bergantung pada anda sebenarnya. Hidup ini akan terus bergerak dan mengubah alam di sekeliling kita. Cabaran baru sentiasa menanti kalau anda ingin cuba untuk mencarinya.

Kalau anda nak tahu cerita yang lebih hebat lagi, serta cara macam mana anda nak berjaya, belajar dari orang yang berjaya itu sendiri disin


0 komentar:

Posting Komentar

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More